Köpvillkor

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Spooks/Marietorp Ridsport bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras automatiskt via e-post. Var därför noga med att ange en korrekt e-postadress. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Spooks/Marietorp Ridsport har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år.

2. Pris

I priserna ingår moms med 25%.

3. Frakt

Fri frakt på alla leveranser över 2000 kr inom Sverige. På beställningar under 2000 kr tillkommer frakt på 59 kr. Vid val av Klarna faktura tillkommer en avgift på 39 kr. Väljer du Klarna faktura skickas denna med e-post. Var därför noga med att ange en korrekt e-postadress.

4. Betalningsvillkor
4.1 Förskottsbetalning

Observera att du ska invänta svar via mail eller telefon angående lagersaldo innan du betalar. Bara orderbekräftelsen är alltså inte bekräftelse på att varan finns i lager. När du har fått besked på att din beställning finns på lager betalar du angivet belopp i orderbekräftelsen till vårt bankgiro 118-1445 (Spooks/Marietorp Ridsport) eller Swish 1235716600. Obs! Vi reserverar endast dina varor i sju dagar. Ange alltid ditt ordernummer som referens vid betalning. Så fort betalningen finns på vårt konto skickas varan inom 1-3 arbetsdagar. Meddela gärna om det är bråttom. För snabbast service, kontakta oss gärna när du gjort din inbetalning.

4.2 Faktura genom Klarna

Faktura genom Klarna skickas via mail. Betalningsvillkor 14 dagar netto. Aviavgift på 39 kr tillkommer.

5. Leveranser

Varor som finns i lager skickas normalt inom 1-5 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning. I de fall en vara inte finns i lager och måste beställas, meddelar vi Dig om det. Vi skickar med Posten eller DHL.

6. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll när vi står på mässor eller över långhelger. Det kan också ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden.

7. Transportrisken

Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadat gods

När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka till mail info@spooks.se.

9. Ångerrätt och Öppet köp

Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/Öppet köp betalar kunden frakten. För julklappar som köps under december gäller bytesrätt/återköp fram till 14 januari. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i obrukat och oskadat skick. Om du har fått hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig.

10. Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Spooks/Marietorp Ridsport följer konsumentköplagen vilket innebär att du som privatperson har 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej. Våra tävlingskavajer är tillverkade av nylon och spandex för bästa komfort och passform. Materialets egenskaper medför att det kan vara känsligt vid t ex användning av ytterjackor med kardborre, väst med hårda kanter och sömmar eller liknande över kavajen. Slitage på grund av detta innebär inte rätt till reklamation.

11. Återbetalningar

Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

12. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/